Dag mama's en papa's!
Vanaf maandag werken we rond het thema: 'POMPOENEN' in de klas.
Vanaf maandag werken we rond het thema: 'POMPOENEN' in de klas.
We vertrekken vanuit het prentenboek: 'De groene pompoen': een
pompoen die maar niet oranje werd. Naarmate hij groter werd, voelde hij
zich meer en meer en buitenbeentje. Toen het herfst was, verdwenen zijn
broertjes van het veld. De groene pompoen bleef eenzaam achter. Zou hij
ooit gelukkig worden? Een ontroerend prentenboek over anders zijn en
erbij horen.
Wat zijn onze opdrachtjes:
Creatieve
hoek:
schilderen van een pompoen in het gras op een groot blad. We kunnen
ons groot blad inschatten en het oppervlak volledig gebruiken.
Denkhoek:
1:
knip- en plakwerkje: welk dier zit er verstopt onder de pompoen. We
knippen de diertjes uit en kleven ze naast de juiste pompoen.
2: tellen. We tellen de pompoenen in ons eierdoosje. We rijgen evenveel pompoenen op een draadje.
Manipulatiehoek:
1. zandbak: we voelen door de gaten van het laken. We raden wat we allemaal voelen door de zandbak.
2. pompoenen doortekenen met verschillende stiften op toverpapier. De kleuters leren nauwkeurig over lijntjes gaan met stift.
3. Pompoentjes rollen: de kleuters kunnen uit klei verschillende ronde pompoenen rollen.
Poppenhoek:
verstoppertjes met de pompoen. De kleuter die de pompoenenmuts heeft
mag de pompoen verstoppen. De andere kleuters zoeken. Iedereen mag de
pompoen eens verstoppen. De kleuters duiden op symbooltjes aan wie er al
een pompoen verstopt heeft. Stempeltjes op symbolenblad plaatsen.
Taalhoek:
boekenhoek: nieuwe boekjes. De kls knn samen lezen in de nieuwe boekjes. We kls knn verwoorden waarover de boekjes gaan.
Bouwhoek: we maken verschillende bakjes voor de pompoenen. We maken evenveel bakjes als pompoenen. We meten en passen.
Wie pompoenen heeft mag deze zeker meebrengen naar school. (graag met naam erop)
Vele groetjes,
Juf Evelyn
Geen opmerkingen:
Een reactie posten